dimecres, 3 de novembre del 2010

Reflexió en veu baixa

Aquesta meva primera aportació al blog vol ser una reflexió sobre una de les qüestions que afecten al professor avui. I, al mateix temps, aprofitaré per donar el meu parer sobre com haurien d'influir les TIC en l'ensenyament.
És evident que la metodologia d'ensenyament a secundària i a batxiller ha de canviar dràsticament (si ja no ho ha fet, tenint en compte que a la meva experiència com a alumne de BUP i COU li ha passat per sobre uns quants anys...), però com?
La pregunta s'hauria de resoldre segons la meva especialitat (filologia catalana). És a dir: som ben conscient que els alumnes, en general, que acaben ESO no solen ser competents lingüísticament i això es nota, directament o indirectament, en la societat; també en som, de conscient, que amb l'ajuda de les TIC es pot canviar la manera d'ensenyar llengua (hi ha infinitats de recursos per als alumnes i, també, per als professors), però si es canvia la metodologia, serà sinònim d'èxit? Però, també, en la nostra especialitat, hi ha la part de literatura i per molt que hi he pensat, no veig de quina manera podem introduir aquestes TIC en l'ensenyament de la història de la literatura...
Amb aquesta opinió, m'agradaria encetar un tema que, pels comentaris que van fent els professors del màster, intuesc que encara no té una base sòlida dins els centres docents de secundària.

4 comentaris:

  1. Crec que és una qüestió complicada. Per començar el professor ha de tenir uns bonc coneixements d'informàtica i després ha d'aconseguir que el grup faci amb l'ordinador allò que ha de fer (i no anar a petardas.com, messenger, facebook...). Amb un grup de 30 en plena adolescència és bastant complicat. Per altra banda, a la xarxa hi ha molts de recursos que ens permeten ensenyar de manera més interactiva i divertida (jo sempre he pensat que necessitam un joc del tipus trivial sobre literatura i història catalana). A la xarxa hi deu haver pàgines de literatura, encara que sigui bàsica, per als alumnes, com relacionar autor i moviment o autors i les seves obres més importants.

    Crec que és bàsic que un al·lot acabi 4 ESO sabent, almenys, qui són els nostres grans autors i les nostres grans obres, que no són poques, encara que no les llegeixi mai. Si acaba sent lector de Dan Browns i companyia encara anirà bé.

    Estic d'acord que és un tema que no té una base sòlida i que ens diuen que he de canviar la manera de fer classe però no ens diuen com ho podem dur a terme. Supòs que en fer classe veurem què podem fer i què no.

    ResponElimina
  2. Miquel, a la revista Contracalve que he citat, podràs trobar un apartat on es tracta la qüestió de les TIC. Per ventura trobaràs alguna cosa interessant.

    ResponElimina
  3. En aquests dos enllaços hi ha alguns materials didàctics en línia que poden ser interessants per treballar la literatura catalana i castellana a l'aula:

    http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/index.htm
    http://www.edu365.cat/eso/muds/castella/index.htm

    ResponElimina
  4. Una altra pàgina on hi ha exemples de recursos a l'area de llengües és:
    http://weib.caib.es/Recursos/contingut_arees_.htm#llengues

    ResponElimina