dilluns, 21 de novembre del 2011

El fracàs escolar: elements de reflexió des de l'altra banda dels Pirineus

Ja que m'he assabentat del fet que hi ha diverses persones francòfones a classe, em permeto adjuntar-vos dos hipervincles a un programa de radio d'una emissora francesa (Radio France Internationale) que s'ha difós aquest cap de setmana: 

Es tracta d'una entrevista a Bertrand Bergier, un sociòleg que acaba de publicar un llibre titulat La Revenja Escolar, on presenta els resultats d'un estudi sobre aquesta categoria “estadísticament irrellevant” (segons ell, serien unes 4/1000 persones) però individualment interessant del alumnes amb fracàs escolar que han aconseguit cursar una carrera universitària amb èxit.

No figura en aquest estudi l'escriptor francès Daniel Pennac, però ben be podria formar-ne part, ja que tot i definir-se a ell mateix com un “cancre” (mal estudiant, en francès), un alumne fracassat, en el seu llibre Mal d'Escola (aquest, sí, traduït al castellà i al català), ha acabat convertint-se en un dels autors francesos més conegut dels darrers 30 anys i ha treballat tota la seva vida en aquest mateix sistema escolar que el rebutjava - aquest cop no com a alumne sinó com a professor de francès.

Vos recoman la lectura d'aquest assaig que es llegeix més bé com una novel·la i és a la vegada divertit i ple d'anècdotes que ens podem servir com a futurs professors. Sobretot vos ho recoman perquè és un llibre que arriba a fer-nos compartir el punt de vista de l'alumne fracassat i els seus dilemes... una empatia i comprensió que haurem de menester si volem ajudar aquests alumnes a explorar i revelar les seves capacitats – siguin les que siguin.

Per aquells que no tenen ni temps ni ganes de llegir el llibre (al cap i a la fi, hem d'atendre a la diversitat!), aquí teniu un altre enllaç a un article de El País on trobareu molt ben resumides algunes de les principals problemàtiques de l'obra:  El "torpe" Pennac - El País 

I per concloure, una cita del llibre que trob molt encertada i que ens convida a fugir de les generalitzacions i explicacions massa fàcils: "estadísticament tot s'explica, personalment tot es complica".

Referències: 
Bergier, B., Francequin, G. (2011). La Revanche scolaire. Editions Erès, Paris.  
Pennac, D. (2008). Mal de Escuela. Literatura Mondadori, Barcelona.
Pennac, D. (2008). Mal d'Escola. Editorial Empúries, Barcelona.

 

1 comentari:

  1. Aquests casos són més habituals del que ens pensam i tenen a veure en que a la vida no sempre anam en línea recta (i la societat en certa manera, s’estima més dur-mos pels camins preestablerts). Trob que el programa es centra en l’èxit acadèmic, és a dir, mals estudiants que han acabat essent doctorats i tenint no sé quantes “licences”…però també tenim aquells que s'han desenvolupat fora del sostre "acadèmic" i han creat empreses, han innovat, s'han engrescat en aventures professionals molt diferents...segurament perquè tenen esperit d'iniciativa, amor al risc...
    A l'altra banda, tenim molts bons estudiants amb expedients brillants i amb un futur prometedor que acaben “fracassant” a la vida perquè no tenen altres habilitats (personals, socials, emocionals). Supòs que tots voldríem ser de l'estil de professor que transmet missatges positius per a que els alumnes puguin treure el millor d’ells mateixos sigui el que sigui que facin. Àngels

    ResponElimina